PRZYGOTOWANIE SAMOCHODU DO JAZDY I RUSZANIE Z MIEJSCA
<< Powrót
                           PRZYGOTOWANIE SAMOCHODU DO JAZDY 
                   
 1. Czynności obsługowe przed każdym wyjazdem 
    * Sprawdzenie czystości szyb, tablic rejestracyjnych, świateł i innych elementów 
       pojazdu. 
    * Sprawdzenie poziomu cieczy eksploatacyjnych tj. paliwa w zbiorniku, oleju 
       w silniku, cieczy chłodzącej w zbiorniku wyrównawczym. 
    * Sprawdzenie stanu ogumienia, oceniając wzrokowo ugięcie opony, stan 
       powierzchni bocznych (pęknięcia) oraz głębokość bieżnika (min. 1,6 mm). Przed 
       rozpoczęciem dłuższej jazdy należy również dokonać pomiaru ciśnienia 
       (ciśnieniomierzem) w poszczególnych kołach (w tym również zapasowym). 
    * Sprawdzenie ruchu jałowego (luzu) kierownicy (układu kierowniczego), przy 
       ustawionych kołach przednich do jazdy na wprost, oceniając jej wychylenie 
       pomiędzy wyczuwalnymi oporami. 
    * Sprawdzenie działania hamulców (w tym również awaryjnego, który spełnia 
       również rolę hamulca postojowego), przez sprawdzenie pedału i dźwigni 
       z jednoczesnym stawianiem oporu przy naciskaniu na pedał lub przy podnoszeniu 
       dźwigni. 
      Stan i działanie powyższych mechanizmów ma bezpośredni wpływ na 
bezpieczeństwo jazdy. 
                              2. Zajęcie miejsca w samochodzie 
    * Ustawienie fotela, zapewniając sobie wygodną pozycję, jak również łatwy dostęp do
       urządzeń sterowania pojazdem (pozycja jest wtedy prawidłowa, gdy kierowca 
       dotyka plecami oparcie fotela a jednocześnie wyprostowane ręce dotykają 
       najwyższego punktu kierownicy). 
    * Ustawienie lusterek zapewniających widzenie drogi i ruchu za pojazdem. 
    * Wyregulowanie zagłówka, tak aby opierała się na nim głowa, a nie szyja. 
    * Zapięcie pasa w taki sposób aby nie był skręcony i żeby jego część obojczykowa  
       znajdowała się możliwie blisko szyi, ale bezpośrednio  z nią się nie stykała. 
   
                                  URUCHOMIENIE SILNIKA 
              1. Przygotowanie samochodu do uruchomienia silnika 
    * Upewnienie się, czy dźwignia hamulca postojowego jest zaciągnięta. 
    * Przesunięcie dźwigni zmiany biegów w pozycję neutralną, tzw. "luz" . 
    * Wciśnięcie do oporu pedału sprzęgła (odłączenie napędu od silnika ułatwi jego 
       rozruch, szczególnie w niskiej temperaturze otoczenia), bez naciskania na pedał 
       przyspieszenia (gazu). 
    * Wyłączenie zbędnych odbiorników prądu. 
                                2. Uruchomienie silnika za pomocą rozrusznika 
   - Przekręcenie kluczyka w stacyjce w celu włączenia zapłonu (w tym momencie 
     powinny zaświecić się m.in. następujące lampki kontrolne: ciśnienia oleju, 
     ładowania akumulatora i sygnalizująca zaciągnięcie hamulca postojowego). 
   - Dalsze przekręcanie kluczyka do oporu w celu włączenia rozrusznika, który 
      urchamia silnik spalinowy samochodu. 
  
Uwagi: 
  * Jeżeli przez około 3-8 sekund silnik się nie uruchomi, należy przekręcić kluczyk do 
     pierwotnego położenia i spróbować ponownie po około 15...20 sekundach. 
  * Jeżeli silnik posiada urządzenie rozruchowe tzw. ssanie, należy go włączyć gdy 
     następuje uruchamianie zimnego silnika. Po uruchomieniu silnika natomiast 
     należy go wyłączać stopniowo w miarę nagrzewania się silnika. 
  * Należy pamiętać, że należy jak najszybciej doprowadzić zimny silnik do normalnej 
     temperatury, silnik wtedy zużywa najmniej paliwa i jego trwałość jest największa. 
     Z tego powodu po uruchomieniu silnika należy niezwłocznie ruszyć z miejsca 
     i włączać się do ruchu powoli, z silnikiem pracującym na średnich obrotach, bez 
     gwałtownego naciskania na pedał przyspieszenia. 
  * W samochodach wyposażonych w katalizator nie wolno próbować uruchamiać 
    silnik przez pchanie, holowanie samochodu lub wykorzystywanie spadku terenu; 
    wszystkie te manewry mogą spowodować napływ paliwa do katalizatora                   
    i nieodwracalne jego uszkodzenie. 
   
                                                  
 RUSZANIE Z MIEJSCA 
                                     1. Ruszanie na poziomej drodze 
   * Zwolnić hamulec postojowy. 
   * Nacisnąć pedał sprzęgła i włączyć pierwszy bieg. 
   * Powoli lewą nogą puszczać pedał sprzęgła i jednocześnie prawą nogą lekko            
     i równomiernie naciskać na pedał przyspieszenia (gazu). 
   * Gdy pojazd ruszy, zdjąć nogę ze sprzęgła i postawić na podłogę (trzymanie nogi 
      w dalszym ciągu na pedale sprzęgła jest niedopuszczalne z uwagi na szybkie 
      zużycie sprzęgła). 
                                           2. Ruszanie pod górę 
     Przed ruszeniem pod górę najpierw zaciągnąć dźwignię hamulca postojowego.        
     Następnie po włączeniu biegu należy jednocześnie zwalniać hamulec postojowy, 
pedał sprzęgła i naciskać na pedał przyspieszenia. 
     Czynności te należy wykonywać z wyczuciem, gdyż zbyt późne zwolnienie pedału 
sprzęgła w stosunku do zwolnienia hamulca postojowego może spowodować 
stoczenie się pojazdu do tyłu.